Trio Ridente

Kaart wordt geladen...

Datum/Tijd
Datum: zo 5 april

Aanvang: 15:00

Locatie
Cultureel Centrum De Blauwe Schuit

Categorieën


Over Trio Ridente

De leden van Trio Ridente zijn alle drie cum laude afgestudeerd aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Zij ontmoetten elkaar tijdens verschillende kamermuziek sessies- en examens.

Na verschillende keren samen te hebben gewerkt, besloten zij een officieel trio te vormen.

Merel Wentink (1994), mezzosopraan, ontdekte tijdens haar studie Docerend Musicus aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen haar liefde voor zingen. In die tijd volgde ze al zanglessen bij Hanneke de Wit. Later vervolgde ze haar lessen in de Bachelor klassiek zang. Hier studeerde ze in 2019 cum laude af. Merel heeft lessen en masterclasses gevolgd bij Hanneke de Wit, Margreet Honig, Paul Triepels, Nico van der Meel, Renate Arends, Marcel Boone en Marcel Reijans.
Verder woont ze tot op heden dramalessen bij Elsina Jansen bij. Ze volgde de zomercursus Performing Opera van het Grachtenfestival, met regisseurs Elsina Jansen en David Prins.
Tijdens haar studie is Merel te horen geweest in verschillende recitals en oratoria. Zo zong ze Elias van Mendelssohn, de Mis in F van Bach, onder leiding van Joop Schets, de Mattheus passie en het Requiem van Mozart. Verder is ze te horen geweest in “In mijn eendje”, een proefproductie van Holland Opera en twee eigentijdse producties van het Opera Forward Festival.

Sopraan Meike Wijma (1996) studeerde klassiek zang aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen bij Hanneke de Wit. Deze studie rondde ze in 2019 cum laude af. Verder kreeg ze les van Renate Arends, Marcel Boone en Marcel Reijans, en volgde ze masterclasses van o.a. Margreet Honig, Valérie Guillorit, Ulrike Sonntag en Nico van der Meel.

Meike is een veelzijdige zangeres, die zowel met het oratorium als met het operarepertoire goed uit de voeten kan. Zo zong ze onder meer het Requiem van Fauré, het Gloria van Vivaldi, verschillende cantates en de passies van Bach. Verder vertolkte zij de rollen van Belinda in Purcell’s Dido and Aeneas en Annina in La Traviata van Verdi. Ook was ze te horen in de eigentijdse opera To plant again tijdens het Opera Forward Festival van De Nationale Opera.

Julia Hoorman (1995) begon op haar negende met pianospelen bij Deborah Prins. Op haar veertiende werd zij toegelaten tot de JongTalent klas van het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Hier studeerde zij bij Nata Tsvereli en Paul Komen. Later vervolgde zij aan dit conservatorium haar bachelor studie, ook bij Nata Tsvereli. In 2018 studeerde zij hier cum laude af. Daarna vervolgde ze haar studie in Leuven (B) en Enschede met een master muziektherapie. In Leuven volgde ze ook pianolessen bij Joop Celis.

Julia ontving prijzen bij onder meer het Prinses Christina Concours en de Rotterdamse Piano Driedaagse. Ze volgde masterclasses bij onder andere Hans Eijsackers, David Kuijken, Frank van Laar, Igor Roma en Hannes Minnaar.

Visie

Al op jonge leeftijd ontwikkelden de leden van Trio Ridente een liefde voor klassieke muziek. Gedurende hun studie is deze passie nooit verdwenen. Echter kregen zij wel hun twijfels over de vormgeving en invulling van klassieke concerten. Klassieke muziek wordt namelijk vaak geassocieerd met grote concertzalen, avondkleding, vergrijzend publiek en etiquette. De leden van Trio Ridente realiseerden zich dat er meer is dan de muziek als doel op zich. Zij denken dat klassieke muziek veel beter tot zijn recht komt zodra het deel wordt van een groter geheel en zodra het meer als middel wordt gebruikt dan een op zichzelf staand doel.

In het zangrepertoire worden zoveel tijdloze onderwerpen en levensthema’s bezongen en vertolkt. Wat is er dan mooier om een verhaal te vertellen waarin deze levensthema’s centraal staan? Hun onderwerpen willen zij niet alleen overbrengen aan de hand van het klassieke zangrepertoire, maar ook middels het theatrale gebaar en gesproken tekst.

In de voorstellingen is Trio Ridente steeds op zoek naar een originele manier om het publiek te betrekken bij het optreden en ervoor te zorgen dat zij geen passieve luisteraars worden.